100 lecie firmy Marbach

Firmę Marbach – aktywnego zrzeszonego w Polskiej Izby Fleksografów partnera czeka w tym roku nietuzinkowe wydarzenie wewnątrz firmy. Już w lipcu minie 100 lat odkąd powstała firma. 
Zapraszamy do poniższego artykułu, który na tę okoliczność przekazał nam Pan Tomasz Zientek, Kierownik Sprzedaży – Tektura Falista.


100 lat firmy Marbach.
Od 3-osobowego warsztatu do światowego lidera rynku.

W 1923 roku firma Marbach rozpoczęła działalność jako 3-osobowy warsztat w Heilbronn w Badenii-Wirtembergii. 100 lat później mały zakład rzemieślniczy stał się liderem rynku działającym na całym świecie. Dziś Grupa Marbach, zatrudniająca 1600 pracowników na całym świecie, jest kluczowym partnerem dla globalnego przemysłu opakowań.

Tak długiej historii firmy nie można brać za pewnik – w Niemczech tylko nieco ponad 1% firm osiąga kiedykolwiek 100 lat. To, że firmie Marbach udało się to osiągnąć, wynika z wielu różnych czynników.

Historię producenta wykrojników z Heilbronn czyta się jak pasjonującą powieść:

1923 – 1927: Lata założycielskie.
16 lipca 1923 roku Karl Marbach Senior wraz z dwoma wspólnikami założył w Heilbronn warsztat mechaniczny. Najważniejszymi produktami firmy były ręczne noże górne dla regionalnego przemysłu obuwniczego. Firma powstała w kryzysowych latach po pierwszej wojnie światowej i już w pierwszym roku działalność musiała zostać zawieszona. W 1925 roku Karl Marbach Senior ponownie uruchomił firmę, tym razem na własną rękę, a warsztat przeniósł na Fügerstrasse. Jednak w wyniku światowego kryzysu gospodarczego było coraz mniej klientów z branży obuwniczej. Los chciał, że w tym czasie fabryka materiałów reklamowych Nupnau w Heilbronn poszukiwała regionalnego dostawcy stalowych matryc. Karl Marbach Senior zaczął więc od tej pory koncentrować się na produkcji tych matryc. Decyzja ta okazała się bardzo dalekowzroczna.

1939 – 1945: Czasy wojny.
Niedługo później rozpoczął się kolejny światowy kryzys związany z II wojną światową. Oprócz stalowych matryc do produkcji reklam, Marbach produkował w tym czasie również narzędzia dla przemysłu uszczelnień. Opłaciło się to: ponieważ pilnie potrzebne były narzędzia do produkcji uszczelnień do silników, skrzyń biegów i pomp. Aby utrzymać rodzinną firmę, Karl Marbach Junior w latach wojny pracował dla swoich rodziców. W firmie rodziców kształcił się również na mechanika. 4 grudnia 1944 r. budynek firmy przy Fügerstraße został częściowo trafiony i uszkodzony podczas nalotu, a produkcja została tymczasowo przeniesiona do Unterheinriet. Jednak i ta tymczasowa lokalizacja została zniszczona w 1945 roku. Z pozostałości przedsiębiorstwa utworzono tymczasowo warsztat ślusarski w starej, nieużywanej szopie dla bydła.

Po wojnie przedsiębiorstwo zostało przeniesione z powrotem do Heilbronn. Tam firma musiała ponownie rozpocząć działalność od podstaw. Nowo uruchomiona produkcja obejmowała początkowo stalowe matryce zegarowe dla przemysłu silnikowego i uszczelnień, ale w coraz większym stopniu również matryce tnące dla przemysłu reklamowego i opakowaniowego. W 1955 roku wraz z Karlem Marbachem Juniorem do firmy dołączyło drugie pokolenie, a wraz z nim wiele nowych pomysłów.

W 1957 roku, pierwszą ekspansją firmy Marbach było utworzenie własnego działu produkcji narzędzi do termoformowania, który ostatecznie stał się prawnie niezależnym działem 30 lat później.

1972 – kamień milowy: zastosowanie laserów w technologii wykrawania.
W 1969 roku Karl Marbach Junior po raz pierwszy usłyszał o nowej, rewolucyjnej technologii cięcia. Na sympozjum w Anglii spotkał S. Raya Millera Juniora, prezesa firmy Atlas Steel Rule Dies Inc. z Elkhart (USA). Od 1968 r. firma ta jako pierwsza na świecie stosowała lasery CO2 w produkcji wykrojników, a wykład Millera dotyczył tematu “Cięcie drewna światłem”. Obie firmy pozostawały w kontakcie, aż w końcu w 1972 roku Marbach zainwestował w pierwszy w Europie sterowany CNC system cięcia laserem CO2 do produkcji wykrojników. Wprowadzenie tej technologii było milowym krokiem w produkcji wykrojników i dało firmie Marbach pozycję pioniera na rynku europejskim. W kolejnych latach firma mogła również umocnić swoją pozycję lidera innowacji. Zastosowanie technologii laserowej do produkcji matryc do cięcia było nie tylko kamieniem milowym dla grupy Marbach i całego przemysłu wykrojnikowego w Europie, ale stało się kamieniem węgielnym pod przyszły sukces firmy.

Od 1977 roku – wystawca z sukcesami: Targi.
Do dnia dzisiejszego Marbach jest częstym wystawcą na targach na całym świecie. Już w 1966 roku Karl Marbach Jr. położył podwaliny pod te prezentacje na wielu dużych, ale i mniejszych targach. Zaczęło się od tego, że po raz pierwszy wziął udział w targach: jako zwiedzający na targach Interpack w Düsseldorfie. Jedenaście lat później Karl Marbach znów był na targach w Düsseldorfie – tym razem jednak jako wystawca. Targi Drupa 1977 okazały się wielkim sukcesem, a obecność na tych wiodących targach w branży wykrojników stała się od tej pory ważnym elementem działalności firmy. Z biegiem lat do światowego programu firmy dołączyły liczne wystawy: od targów K w Düsseldorfie, które są najważniejszą wystawą dla firmy Marbach Werkzeugbau (narzędzia do termoformowania), poprzez FachPack, aż po międzynarodowe wystawy, takie jak IADD Odyssey w USA czy Chinaprint w Chinach. Czasami pojedynczy “samotni wojownicy” reprezentowali firmę w odległych miejscach, czasami zespoły wystawców były dostępne na stoiskach, aby powitać odwiedzających w niezliczonych językach. Każdy z nich swoim zaangażowaniem i umiejętnościami przekonywania przyczynił się do ciągłego sukcesu firmy i będzie to robił w przyszłości.



Technologie, innowacje i patenty: Marbach wyznacza standardy rynkowe.

Na przestrzeni lat Marbach wprowadził na rynek liczne technologie i innowacje, z których wiele do dziś pozostaje standardami w branży. Należą do nich mpower, marbastrip, crease-plate-die oraz greenplate. Marbach jest znany na rynku jako firma innowacyjna, która regularnie zgłasza patenty i wciąż wyznacza standardy rynkowe. Jednak nie tylko własne opracowania i patenty uczyniły firmę Marbach liderem innowacji, którym jest dzisiaj. Firma zawsze interesowała się nowymi technologiami i zdołała wykorzystać wiele innowacji z innych branż dla własnych korzyści. Na przykład w 1967 roku Marbach przejął licencję na produkcję matryc rillma. Dzięki rillmie Marbach mógł zaoferować swoim klientom nie tylko matrycę tnącą, ale także pasującą do niej płytę kontrującą, dając tym samym możliwość produkcji kartonów składanych z niespotykaną dotąd dokładnością.

Lista zmian jest długa i ciągle się wydłuża. Dzięki technologii CONNECT|M Marbach przygotowuje się do Przemysłu 4.0 zarówno w technologii wykrawania, jak i w produkcji narzędzi. Fascynujące będzie obserwowanie, jakie innowacje firma opracuje w przyszłości. Do tej pory Marbach zarejestrował w urzędzie patentowym ponad 100 patentów i wzorów przemysłowych.

Od 1984 roku – ekspansja i internacjonalizacja: Sieć Marbach.
To, że Marbach stał się kiedyś grupą przedsiębiorstw zatrudniającą 1.600 pracowników i posiadającą wielu partnerów handlowych, agentów, spółek joint venture i przedstawicieli na całym Świecie, zawdzięczamy przede wszystkim doskonałej sieci, którą rodzina Marbach zbudowała w ciągu wielu dziesięcioleci. Dziś Marbach to ponad 20 spółek produkcyjnych i handlowych, a także spółki joint venture i partnerzy franczyzowi. Internacjonalizacja rozpoczęła się w 1984 roku od udziału w firmie Arden Dies w Stockport (Anglia). W następnych dziesięcioleciach powstały zarówno spółki zależne, jak i joint venture w takich krajach jak Francja, Hiszpania, Egipt i w Europie Wschodniej, a także biura sprzedaży i partnerzy franczyzowi w innych krajach, takich jak Rosja, Kolumbia i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Samodzielnie od 2012 roku Marbach otworzył oddziały w USA, Meksyku, Chinach i Malezji.

100 lat Marbach: Jubileusze.
W lipcu 2023 roku Grupa Marbach skończy 100 lat, co oznacza 100 lat innowacji, wydajności i technologii narzędziowej w całym tego słowa znaczeniu. Ale oczywiście nie był to pierwszy jubileusz firmy. W lipcu 1948 roku w salonie domu rodzinnego w Marbach firma świętowała wraz z pracownikami swoje 25-lecie. 25 lat później – na 50-leciu firmy – zdecydowanie nie wszyscy ze średnio 130 pracowników mogli zmieścić się w rodzinnym salonie. W lipcu 1973 roku firma Marbach świętowała swój 50-ty jubileusz uroczystością w Domu Rzemiosła w Heilbronn. Uroczystości z okazji 75-lecia koncernu Marbach w lipcu 1998 roku były jeszcze większe: obchody odbyły się w Filharmonii w Heilbronn, w której mogło się zmieścić ponad 500 pracowników. Również z okazji 100-lecia firma wyrazi swoje podziękowania dla pracowników, organizując wielkie przyjęcie.

Więcej przestrzeni i nowoczesna praca: Nowe budynki.
Grupa Marbach stale się rozwija. Z biegiem lat wzrost ten doprowadził do tego, że w dotychczasowych budynkach panowała ciasnota i konieczne były nowe budynki. Zaczęło się to od odbudowy budynku przy Fügerstraße w Heilbronn po II wojnie światowej. Następnie w obecnym miejscu kilkakrotnie powstawały nowe konstrukcje. Począwszy od 1962 r. w 1976, 2007 i 2014 r. powstały nowe budynki. Dodatkowo przez lata dobudowywano nowe obiekty, a ważny dodatek w 2017 roku dał rosnącej firmie potrzebną przestrzeń. Ale nie tylko w Heilbronn dokonano inwestycji – w Polsce również wybudowano nowe budynki, takie jak w Tarnowskich Górach w 2009 i 2021 roku oraz w Kielcach w 2016 roku. Firma przez większość swoich 100 lat stale inwestuje w swoje zakłady. Nowoczesne budynki i technologie są czynnikiem sukcesu w orientacji na przyszłość firmy i przyczyniają się do osiągnięcia jej celu, jakim jest większy zrównoważony rozwój.


Foto: Marbach Polska Kielce

Na drodze do zostania liderem rynku światowego: sukcesy i rozwój pracowników.
Na swojej drodze od zakładu rzemieślniczego do lidera rynku światowego firma Marbach mogła świętować wiele małych i dużych sukcesów. Wszystkie one przyczyniły się do dzisiejszego sukcesu firmy. Po rozpoczęciu działalności przez 3 osoby, która w latach 20-tych stała się nawet przejściowo firmą jednoosobową, Marbach mógł doświadczyć powojennego cudu gospodarczego i w 1957 roku mógł rozszerzyć działalność o własny dział produkcji narzędzi. Już w 1963 roku stary budynek stał się zbyt mały dla około 40 pracowników, a następnie w latach 70-tych zaczęły powstawać pierwsze sklepy samoobsługowe. Firma Knorr z Heilbronn miała duże zapotrzebowanie na opakowania, co wywołało boom w całej branży opakowań. W 1976 roku firma Marbach zatrudniała już 200 pracowników.

Wprowadzenie innowacji w różnych obszarach działalności spowodowało ogromny wzrost wydajności firmy Marbach. Miało to wpływ na dalszy rozwój firmy. W połowie lat 80-tych Marbach zaczął się rozwijać, stając się międzynarodową grupą przedsiębiorstw. Sukces grupy Marbach nie mógł być już dłużej pomijany. W ten sposób Karl Marbach zdołał stworzyć z zakładu rzemieślniczego swojego ojca koncern. W 2007 roku, kiedy obchodził swoje 80. urodziny, Marbach zatrudniał na całym świecie około 1.000 osób. W 2008 roku było to już 1.100 pracowników. W latach 2010 Marbach nadal się rozwijał. Liczba pracowników wzrosła dalej z 1.300 w 2016 roku do 1.600 obecnie. Wzrost nie pochodził tylko z niemieckich przedsiębiorstw, ale także z zagranicznych lokalizacji. Marbach dodatkowo przyczynił się do dynamiki globalizacji, otwierając nowe filie.

Wyzwania czynią nas silnymi: nowe możliwości.
W stuletniej historii firmy były jednak nie tylko sukcesy, ale także wiele wyzwań, z którymi trzeba było sobie poradzić, aby móc przetrwać. Na przykład już w pierwszym roku firma była na skraju bankructwa, kiedy to Karl Marbach Senior zawiesił działalność firmy. Podczas II wojny światowej firma została częściowo zniszczona i trzeba było ją odbudować. Gdyby Karl Marbach Junior nie zrezygnował z pracy w IBM i nie dołączył do firmy macierzystej w 1955 roku, lub gdyby inwestycja w system laserowy okazała się klapą w 1972 roku, historia firmy mogłaby się na tym zakończyć. Marbach przetrwał wszystkie kolejne kryzysy gospodarcze, a nawet pandemię. Mimo tych wszystkich wyzwań Marbach może spoglądać na 100 lat wstecz i patrzeć w świetlaną przyszłość.


Foto: siedziba Marbach Heilbronn, Niemcy

Trzy pokolenia: Firma rodzinna.

Tajemnicą sukcesu firmy Marbach jest jej związek z rodziną Marbach, a tym samym z ludźmi, którzy ją założyli, rozbudowali i uczynili z niej odnoszące sukcesy przedsiębiorstwo. Ich niekończące się zaangażowanie i pomysłowość zapewniły ciągłość działania firmy nawet w czasach kryzysu. To oni są rodziną, która stoi za przedsiębiorstwem i od trzech pokoleń robi wszystko, aby firma nadal odnosiła sukcesy.

Wszystkie trzy pokolenia – od Karla Marbacha seniora i Karla Marbacha juniora do dzisiejszego wspólnika zarządzającego Petera Marbacha – łączy jedna wspólna cecha: dalekowzroczność, która pozwala rozpoznać i zrozumieć zmieniające się czasy oraz działać zgodnie z nimi. Dzięki tym cechom trzy pokolenia rodziny Marbach przekształciły przedsiębiorstwo z małego zakładu rzemieślniczego w to, czym jest ono dzisiaj: światowym liderem w produkcji narzędzi dla przemysłu opakowaniowego.

W najbliższych miesiącach, aż do 100-lecia Grupy Marbach, producent narzędzi z Heilbronn zabierze odwiedzających swoją stronę internetową w podróż do przeszłości. W 11-częściowej serii zatytułowanej “100 lat Marbacha” zatrzyma się na najważniejszych wydarzeniach i imprezach, dzięki którym Grupa Marbach stała się tym, czym jest dzisiaj: światowym liderem rynku w dziedzinie techniki wykrawania. Serię artykułów można znaleźć na stronie: www.marbach.com/historie

O firmie Marbach

Packaging. Performance. You. To hasło firmy Marbach, wiodącego na świecie producenta narzędzi do wykrawania i termoformowania. Zatrudniając ponad 1.500 pracowników na całym świecie, a w tym prawie

250 w Polsce. Marbach wyznacza standardy w swojej branży. Od 1923 roku. I dostarcza swoim klientom czystą wydajność. Całkowicie indywidualnie. Dla każdego wymagania najlepsze rozwiązanie. W każdym przedziale cenowym. Na całym świecie.



Więcej informacji:

Marbach Group
Marbach Polska Sp. z o.o.
Tomasz Zientek
Phone +48 602 657 976
Tomasz.zientek@marbach.com
www.marbach.com

 

 

 

 

AKTUALNOŚCI