Polska Izba Fleksografów
Statut Polskiej Izby Fleksografów
Najważniejszy dokument Polskiej Izby Fleksografów, który jest podstawą jej działania. Statut uchwalony został na Zebraniu Założycielskim Polskiej Izby Fleksografów 19 września 2012 r. w Warszawie. ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne
§ 1
- Polska Izba Fleksografów, zwana dalej „Izbą”, jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej, na zasadzie dobrowolności przedsiębiorców
- Izba działa na podstawie Ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (U. z 1989 r., nr 35 poz. 195 z późniejszymi zmianami) zwaną dalej „ustawą o izbach”
§ 2
- Siedzibą Izby jest miasto stołeczne Warszawa.
- Izba działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz za granicą. Na terenie swojej działalności Izba może tworzyć przedstawicielstwa i oddziały a także może być założycielem czy też przystępować do spółek i innych podmiotów tworzonych i działających w różnych formach prawnych.
- Izba może zrzeszać się w innych organizacjach gospodarczych i społecznych, krajowych i zagranicznych.
- Izba uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Izba zostaje utworzona na czas nieoznaczony.
§ 3
- Izba używa pieczęci:
- prostokątnej z logo oraz napisem „Polska Izba Fleksografów” i adresem,
- owalnej z logo oraz napisem na obwodzie „Polska Izba Fleksografów”.
- Izba posługuje się także angielską nazwą „Polish Chamber of Flexographers”.
ROZDZIAŁ II Zadania Izby oraz sposoby i formy ich realizacji
§ 4
Podstawowe zadania Izby to:
- Działalność na rzecz branży fleksograficznej,
- Dbanie o dobro ogółu zrzeszonych członków, poprzez służenie w jednakowym stopniu wszystkim swoim członkom,
- Ochrona i reprezentowanie interesów członków w zakresie ich działalności gospodarczej, zgodnie z ich wolą, wobec organów administracji państwowej i samorządowej oraz innych organizacji krajowych i zagranicznych,
- Integracja środowiska fleksograficznego,
- Promocja produkcji fleksograficznej w kraju i za granicą, w szczególności: na targach, konferencjach, wystawach krajowych i zagranicznych, udział w misjach zagranicznych.
§ 5 Izba realizuje swoje zadania statutowe poprzez:
- wyrażanie opinii o ważniejszych projektach rozwiązań systemowych odnoszących się do funkcjonowania gospodarki narodowej w odniesieniu do branży fleksograficznej oraz współuczestniczenie w przygotowywaniu projektów aktów prawnych w tych dziedzinach,
- delegowanie swoich przedstawicieli do uczestniczenia w pracach organów administracji rządowej lub samorządowej i innych gremiach w sprawach dotyczących działalności produkcyjnej, normalizacyjnej, usługowej i handlowej,
- wykonywanie funkcji i zadań powierzonych Izbie, na jej wniosek lub za jej zgodą, przez organy administracji rządowej lub samorządowej,
- opiniowanie i współtworzenie warunków prawnych rozwoju produkcji fleksograficznej i jej sprzedaży,
- wspieranie inicjatyw gospodarczych i organizacyjnych członków Izby,
- tworzenie platformy do wymiany informacji i omawiania w gronie członków kwestii fachowych,
- propagowanie nowych technik produkcyjnych, organizacji i zarządzania w obszarze technologii fleksograficznej poprzez organizację szkoleń, forum fleksograficznego, seminariów, konferencji naukowo-technicznych, wystaw i wyjazdów oraz ośrodków szkoleniowych,
- prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej oraz strony internetowej,
- wydawanie opinii o istniejącym lub prognozowanym stanie branży fleksograficznej oraz rozwiązaniach dotyczących produkcji i dystrybucji wyrobów związanych z technologią fleksograficzną,
- pomoc i uczestniczenie w opracowywaniu i wdrażaniu norm, standardów, procesów wytwórczych oraz kontroli jakości wyrobów tej branży,
- podejmowanie działań na rzecz poprawienia jakości produkcji fleksograficznej,
- prowadzenie działań ukierunkowanych na podejmowanie współpracy między drukarniami fleksograficznymi, producentami materiałów i maszyn oraz klientami fleksografii w celu wspólnego rozwiązywania zaistniałych problemów we wspólnym interesie,
- nominowanie licencjonowanych rzeczoznawców, wykładowców i trenerów Izby,
- udzielanie konsultacji członkom Izby,
- organizowanie konkursów Grand Prix flekso i nagradzanie prac za techniczne osiągnięcia w zakresie osiągnięć technologii drukowania fleksograficznego,
- popieranie i udzielanie pomocy w zakresie kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników w branży fleksograficznej i opakowaniowej,
- organizowanie szkoleń fachowych otwartych i wewnątrzzakładowych,
- popieranie i udzielanie pomocy we współpracy z właściwymi instytucjami edukacyjnymi w zakresie kształcenia zawodowego oraz studiów technicznych o specjalności fleksograficznej,
- zacieśnienie współpracy z innymi gałęziami przemysłu szczególnie związanymi z branżą opakowaniową,
- przeprowadzanie innych dozwolonych prawem czynności mających na celu podniesienie prestiżu i ogólnej kondycji branży fleksograficznej,
- uczestniczenie, zgodnie z odrębnie ustalonymi zasadami, w postępowaniach sądowych lub arbitrażowych w spornych sprawach wynikłych między członkami Izby i innymi podmiotami w związku z działalnością gospodarczą wykonywaną przez członków Izby,
- działanie w kierunku zachowania „dobrych obyczajów” w branży fleksograficznej oraz upowszechnianie polubownego sposobu załatwiania sporów,
- utworzenie Sądu Polubownego Izby,
- popieranie i udział w działalności naukowo-badawczej oraz wdrożeniowej innych podmiotów, w tym zagranicznych dla opracowania norm i standardów itp. przyczyniających się do technicznego rozwoju przemysłu fleksograficznego,
- współpraca z organizacjami branżowymi oraz odpowiednimi organizacjami zagranicznymi,
- ułatwianie i wspieranie kontaktów firm członkowskich z podmiotami zagranicznymi,
- tworzenie rad, sekcji, komisji, komitetów i innych ciał kolegialnych.
- Dla realizacji celów statutowych Izba może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie ze statutem oraz obowiązującymi przepisami prawa.
ROZDZIAŁ III Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 6
- Członkiem Izby może być podmiot prowadzący działalność w zakresie produkcji i usług poligraficznych przy użyciu technologii fleksograficznej, produkcji i obsługi serwisowej maszyn, urządzeń, oprogramowania i środków stosowanych do produkcji z wykorzystaniem technologii fleksograficznej, handlu wyrobami i środkami do w/w produkcji , świadczenia usług medialnych i doradczych oraz kształcenia kadr w zakresie
- Walne Zgromadzenie może nadać członkostwo honorowe osobom prawnym i fizycznym posiadającym szczególne zasługi dla branży fleksograficznej. Nadanie tytułu członka honorowego ma charakter wyłącznie tytularny, członkowie honorowi nie mają praw i obowiązków członków izby i nie są członkami izby w rozumieniu przepisów ustawy o izbach.
- Członkowie – założyciele Izby stają się jej członkami z chwilą wpisania Izby do Krajowego Rejestru Sądowego a pozostali z chwilą podjęcia uchwały Prezydium Izby o przyjęciu w poczet członków.
- Podjecie przez Prezydium Izby uchwały o przyjęciu w poczet członków Izby następuje po uprzednim złożeniu przez kandydata:
- pisemnej deklaracji członkowskiej,
- odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego, wypisu z ewidencji działalności gospodarczej lub innego właściwego rejestru wydanego z datą nie wcześniejszą niż 3 miesiące przed datą złożenia deklaracji członkowskiej,
- oświadczenia o zgodności prowadzonej działalności z § 6 ust.1 niniejszego Statutu,
- zobowiązania do zapłaty wpisowego oraz składki członkowskiej za bieżący kwartał, w którym nastąpi przyjęcie w poczet członków, na podstawie otrzymanej noty obciążeniowej.
- W przypadku odmowy przyjęcia w poczet członków Izby, składający deklarację może odwołać się do Walnego Zgromadzenia, za pośrednictwem Prezydium Izby, w terminie 30 dni od dnia otrzymania uchwały Prezydium Izby wraz z uzasadnieniem.
- Członkowie Izby wykonują swoje prawa i obowiązki osobiście albo przez ustawowych przedstawicieli lub ustanowionych w tym celu w formie pisemnej pełnomocników.
- Członkowie Izby lub ich pełnomocnicy mogą reprezentować więcej niż jednego członka Izby na podstawie pisemnego pełnomocnictwa określającego zakres umocowania.
§ 7
- Członkostwo Izby ustaje w przypadku:
- wystąpienia z Izby za 3-miesięcznym wypowiedzeniem członkostwa zgłoszonym listem poleconym. Rezygnacja ta nie zwalnia członka Izby z zapłaty ewentualnych zaległych zobowiązań finansowych wobec Izby powstałych przed dniem wysłania zgłoszenia o wystąpieniu i upływem okresu 3-miesięcznego terminu wypowiedzenia,
- wykreślenia na mocy uchwały Prezydium Izby z powodu zaprzestania prowadzenia działalności wskazanej w § 6 ust.1 Statutu,
- wykluczenia z Izby na mocy uchwały Prezydium Izby na skutek:
- nieprzestrzegania statutu, regulaminów Izby lub uchwał jej organów a także z innych ważnych powodów. Za ważne powody uważane jest, w szczególności: ciężkie naruszenie interesów i celów Izby, prowadzenie działalności sprzecznej z zasadami etyki lub dobrymi obyczajami kupieckimi, dopuszczanie się czynów nieuczciwej konkurencji, czy też okoliczność gdy dalsze członkostwo nie da się pogodzić z zadaniami Izby albo godzi w dobre jej imię,
- zalegania przez danego członka z zapłaceniem pełnych składek członkowskich za co najmniej dwa okresy płatności wynikające z wystawionych not obciążeniowych.
- Uchwały Prezydium Izby w sprawie wniosku dotyczącego wykluczenia albo wykreślenia członka z listy członków Izby wymagają obecności co najmniej 2/3 członków Prezydium Izby. Wniosek w sprawie wykluczenia może złożyć członek Prezydium Izby albo Dyrektor Biura Izby.
- Podjęcie uchwały o wykluczeniu członka następuje po złożeniu przez niego pisemnych wyjaśnień a w przypadku ich nie złożenia po upływie określonego dla tych wyjaśnień terminu. Termin do złożenia wyjaśnień, nie dłuższy niż 14 dni licząc od dnia zawiadomienia członka, określa Prezydium Izby.
- Wykreślonemu lub wykluczonemu członkowi służy prawo odwołania do Walnego Zgromadzenia, złożonego, za pośrednictwem Prezydium Izby, w ciągu 30 dni od dnia doręczenia uchwały Prezydium Izby wraz z uzasadnieniem.
- W przypadku nieuwzględnienia odwołania przez Walne Zgromadzenie za datę wykreślenia lub wykluczenia uważa się datę uchwały Prezydium Izby o wykreśleniu lub wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania członkostwo członka Izby ulega zawieszeniu.
§8
Członkowie Izby mają prawo:
- uczestniczyć w obradach Walnego Zgromadzenia,
- wybierania wybieralnych organów Izby,
- kandydować w wyborach do wybieralnych organów Izby,
- zrzeszać się w sekcje fachowe,
- kandydować do składu Komisji Kwalifikacyjnej z wyjątkiem osób wybranych w skład Prezydium Izby i Komisji Rewizyjnej,
- zgłaszać wnioski i wypowiadać się we wszystkich sprawach Izby,
- korzystać z usług i świadczeń Izby na warunkach ustalonych dla członków izby, pod warunkiem wywiązywania się z obowiązku terminowej zapłaty wpisowego i składek członkowskich. W przypadku nie spełnienia tego warunku, członkowie ci mają prawo do korzystania z usług i świadczeń Izby na warunkach oferowanych dla podmiotów nie będących członkami Izby,
- korzystać z logo Izby, według zasad określonych przez Dyrektora Biura Izby.
§ 9
Członkowie Izby zobowiązani są:
- przestrzegać postanowień statutu oraz regulaminów wewnętrznych Izby,
- współdziałać w realizacji celów statutowych Izby,
- terminowo opłacać składki członkowskie,
- brać czynny udział w pracach Izby,
- przestrzegać norm etyki zawodowej.
§ 10
Działalność Izby nie może naruszać samodzielności członków Izby, ani też wkraczać w ich sprawy wewnętrzne. ROZDZIAŁ IV Organy Izby
§11
1.Organami Izby są:
- Walne Zgromadzenie,
- Prezydium Izby,
- Komisja Rewizyjna.
- Zebranie członków założycieli Izby uchwalających jej statut posiada uprawnienia Walnego Zgromadzenia.
- Działalność w organach Izby, jeśli co innego nie wynika z postanowień statutu, opiera się na społecznej pracy jej członków.
- Prezydium Izby, w zależności od potrzeb, określa zasady zwrotu kosztów poniesionych z tytułu uczestnictwa w organach Izby.
- Uchwały organów Izby podejmowane są zwykłą większością głosów o ile postanowienia Statutu i obowiązujących przepisów prawa nie stanowią inaczej.
ROZDZIAŁ V Walne Zgromadzenie
§ 12
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Izby.
- Walne Zgromadzenie może być:
- Sprawozdawczo-Wyborcze,
- Nadzwyczajne
§ 13
- Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej 1/2 liczby członków w pierwszym terminie. W przypadku braku quorum w pierwszym terminie, Walne Zgromadzenie odbywa się w drugim terminie, w tym samym dniu po 30 minutach od zakończenia Walnego Zgromadzenia zwołanego w pierwszym terminie a uchwały na nim podjęte w sprawach objętych porządkiem obrad będą ważne bez względu na ilość obecnych członków Izby.
- W Walnym Zgromadzeniu biorą udział członkowie Izby osobiście albo przez ustawowych przedstawicieli lub ustanowionych w tym celu pełnomocników. Każdemu członkowi Izby przysługuje jeden głos.
- Jeżeli Statut nie stanowi inaczej głosowanie jest jawne, przy czym Przewodniczący obrad zarządza głosowanie tajne także w innych sprawach na wniosek co najmniej połowy członków lub ich przedstawicieli biorących udział w Walnym Zgromadzeniu.
§ 14
Uchwały Walnego Zgromadzenia wymaga:
1. określenie głównych kierunków działania Izby,
2. przyjęcie regulaminu prac Walnego Zgromadzenia,
3. dokonanie wyboru członków Prezydium Izby i Komisji Rewizyjnej, w głosowaniu tajnym,
4. powoływanie Dyrektora Biura Izby, na wniosek członka-założyciela Izby lub członka Izby,
5. udzielanie absolutorium członkom Prezydium Izby,
6. zatwierdzanie sprawozdań z działalności Prezydium Izby i Komisji Rewizyjnej,
7. uchwalanie zmian w Statucie Izby,
8. ustalanie wysokości i zasad płacenia składek członkowskich,
9. przystąpienie Izby do innych organizacji i podmiotów gospodarczych,
10. podejmowanie decyzji w sprawie odwołań od uchwał Prezydium Izby w sprawie nieprzyjęcia w poczet członków, wykluczenia lub wykreślenia członka Izby,
11. podejmowanie decyzji w innych sprawach zastrzeżonych niniejszym Statutem do kompetencji Walnego Zgromadzenia.
§ 15
- Walne Zgromadzenie Sprawozdawczo-Wyborcze zwołuje Prezydium Izby w terminie nie późniejszym niż 1 miesiąc przed upływem kadencji organów Izby.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczo-Wyborczego Prezydium Izby powiadamia członków Izby w formie listów poleconych, przesyłek nadanych pocztą kurierską, faksem czy też pocztą elektroniczną, wysłanych co najmniej na 21-dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. Zawiadomienia wysłane faksem czy też pocztą kurierską wymagają potwierdzenia listem poleconym.
- Członkowie Izby mają prawo składać wnioski w sprawie zmian w porządku obrad Walnego Zgromadzenia Sprawozdawczo-Wyborczego. Wnioski powinny być składane do Dyrektora Biura Izby najpóźniej na 10 dni przed terminem odbycia Walnego Zgromadzenia a Dyrektor Biura Izby zobowiązany jest przekazać te zmiany Prezydium Izby i wszystkim członkom Izby w sposób pozwalający na zapoznanie się z nimi co najmniej na 7 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia. Sprawy nie objęte porządkiem obrad w zaproszeniu i nie zmienione zgodnie ze zdaniem poprzednim, mogą być przedmiotem uchwał Walnego Zgromadzenia, jeżeli na Walnym Zgromadzeniu obecni są lub reprezentowani wszyscy członkowie Izby i wszyscy oni wyrażają zgodę na zmiany.
§ 16
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie zwołuje Prezydium Izby: z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej lub 1/6 liczby członków Izby. Porządek obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia określają żądający jego zwołania oraz Prezydium Izby – w przypadku jego zwołania z inicjatywy Prezydium Izby.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie winno rozpocząć obrady nie później niż w ciągu 45 dni od daty złożenia wymienionego w ust.1 wniosku lub żądania i obradować nad sprawami określonymi zgodnie z drugim zdaniem ust. 1 niniejszego paragrafu..
- O terminie, miejscu i porządku dziennym obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Prezydium Izby powiadamia członków Izby w formach wskazanych w § 15 ust. 2 wysłanych z co najmniej 14 dniowym wyprzedzeniem przez terminem Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia. Ostatnie zdanie § 15 ust. 2 stosuje się.
ROZDZIAŁ VI Prezydium Izby
§ 17
- Prezydium Izby jest organem kierującym i reprezentującym Izbę na zewnątrz.
- Prezydium Izby składa się z 5 do 9 członków, w tym Prezesa Izby i V-ce Prezesa Izby.
- Członkowie Prezydium Izby są wybierani i odwoływani przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów, spośród kandydatów desygnowanych przez członków Izby biorących udział w Walnym Zgromadzeniu z zastrzeżeniem § 17 ust. 4 oraz ust. 5 poniżej.
- Prezes Izby wybierany jest przez Walne Zgromadzenie spośród Członków Izby.
- V-ce Prezesa Izby wybiera Prezydium Izby ze swego grona na pierwszym posiedzeniu .
- Kadencja Prezydium Izby trwa 3 lata, a w przypadku niemożności zwołania Walnego Zgromadzenia przed upływem kadencji z przyczyn obiektywnych, kadencja Prezydium zostaje jednorazowo przedłużona o kolejny rok.
- Mandat Prezesa, V-ce Prezesa lub członka Prezydium Izby wygasa w skutek:
- złożenia pisemnej rezygnacji
- śmierci,
- odwołania przedstawiciela przez członka Izby;
- rezygnacji z członkostwa, wykluczenia lub wykreślenia członka , którego był reprezentantem,
- upływu kadencji organu
- zakończenie zatrudnienia w firmie Członka Izby, który udzielił danemu pracownikowi pełnomocnictwa do reprezentowania Członka Izby w Prezydium PIF.
- W przypadku wygaśnięcia mandatu Prezesa Izby, V-ce Prezesa lub członka Prezydium Izby, Prezydium Izby przysługuje prawo kooptacji do swego składu, jednakże liczba członków dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. Członkowie dokooptowani pełnią swoje funkcje do czasu najbliższego Walnego Zgromadzenia, które dokonuje wyborów uzupełniających, w tym także spośród członków Prezydium Izby dokooptowanych, jeżeli zostały zgłoszone ich kandydatury.
§ 18
- Podział kompetencji w Prezydium Izby oraz przedmiot i tryb podejmowania uchwał określa regulamin uchwalony przez Prezydium Izby.
- Prezydium odbywa posiedzenia w miarę potrzeby jednakże nie rzadziej niż raz na pół roku.
- Posiedzenie może odbywać się w formie wideokonferencji.
- Posiedzenia Prezydium zwołuje Prezes Izby z własnej inicjatywy albo na wniosek zwykłej większości członków Prezydium Izby.
- Prezes Izby powiadamia członków Prezydium Izby o miejscu lub formie posiedzenia, godzinie oraz porządku obrad w jednej z form wskazanych w 15 ust. 2 , nie później niż na 14 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
- Posiedzenia Prezydium Izby i podejmowane uchwały są ważne, jeżeli liczba uczestniczących w posiedzeniu członków Prezydium Izby jest większa niż 1/2 aktualnego składu Prezydium
- Posiedzeniom Prezydium Izby przewodniczy z urzędu Prezes Izby lub zastępujący go V-Prezes Izby czy też inny członek Izby, wskazany przez mającego przewodniczyć posiedzeniu Prezesa lub V-Prezesa.
§ 19
Do kompetencji Prezydium Izby należy:
- podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich,
- bieżąca kontrola zarządzania środkami finansowymi i innymi składnikami majątkowymi Izby,
- uchwalanie rocznego budżetu Izby i jego zmian w trakcie roku kalendarzowego,
- zwoływanie i ustalanie porządku obrad Walnego Zgromadzenia,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań ze swojej działalności,
- uchwalanie regulaminu Komisji Rewizyjnej,
- nadzór nad pracami Biura Izby,
- określanie wysokości i zasad wynagrodzenia Dyrektora Biura Izby,
- tworzenie i likwidacja sekcji fachowych,
- powoływanie i odwoływanie reprezentantów sekcji fachowych,
- przestrzeganie realizacji zadań statutowych Izby, w tym odpowiedzialność za wykonanie uchwał Walnego Zgromadzenia,
- podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących zwalniania z obowiązku wpłaty wpisowego i składki członkowskiej członków Izby,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych niniejszym statutem do kompetencji Prezydium Izby,
- podejmowanie uchwał w innych sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów Izby.
§ 20
Do składania oświadczeń woli w imieniu Izby, w tym dotyczących jej praw i obowiązków majątkowych, są upoważnieni:
- Prezes Izby samodzielnie,
- Członek Prezydium Izby lub V-ce Prezes Izby z innym członkiem Prezydium Izby,
- Dyrektor Biura Izby oraz pełnomocnicy, w granicach udzielonych im pełnomocnictw.
ROZDZIAŁ IX Komisja Rewizyjna
§ 21
- Komisja Rewizyjna jest organem kontrolnym Izby.
- Komisja Rewizyjna składa się z 2-5 osób wybieranych i odwoływanych przez Walne Zgromadzenie zwykłą większością głosów, spośród kandydatów desygnowanych przez członków Izby biorących udział w Walnym Zgromadzeniu.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata a w przypadku niemożności zwołania Walnego Zgromadzenia przed upływem kadencji, z przyczyn obiektywnych, kadencja komisji Rewizyjnej zostaje jednorazowo przedłużona o kolejny rok.
- Komisja Rewizyjna wybiera ze swego składu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
- Do wygaśnięcia mandatu i uzupełniania składu Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio § 17 ust.7 i ust. 8 niniejszego
- Szczegółowe zasady pracy Komisji Rewizyjnej określa stworzony przez nią i uchwalony przez Prezydium Izby Regulamin Komisji Rewizyjnej.
§ 22
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
- przeprowadzanie bieżących i rocznych kontroli całokształtu działalności Izby, a zwłaszcza jej gospodarki finansowej,
- badanie rachunkowości Izby, w tym dokumentów oraz zgodności wydatków z budżetem Izby,
- przedstawianie Walnemu Zgromadzeniu i Prezydium Izby wniosków i spostrzeżeń dotyczących bieżącej działalności Izby,
- opiniowanie wykonania budżetu oraz sprawozdania z działalności Izby,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu wniosków i spostrzeżeń dotyczących bieżącej działalności Izby,
- składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań Komisji Rewizyjnej z własnej działalności oraz oceny działalności Izby, wraz z wnioskami w sprawie udzielania absolutorium członkom Prezydium Izby.
ROZDZIAŁ X Biuro Izby
§ 23
- Bieżącą obsługę działalności Izby i jej organów prowadzi Biuro Izby, które podlega bezpośrednio Prezydium Izby.
- W skład Biura Izby wchodzi Dyrektor Biura Izby oraz pracownicy Biura Izby.
- Biurem Izby kieruje Dyrektor Biura, powołany przez Walne Zgromadzenie spoza grona członków Izby na czas nieokreślony.
- Liczba etatów stałych dostosowanych do zadań Izby i sposób oraz formy ich realizacji zatwierdza Prezydium Izby w formie uchwały.
- Warunki powoływania i zwalniania pracowników Biura Izby oraz zakres ich obowiązków zatwierdza Prezes Izby na wniosek Dyrektora Biura Izby.
- Prezes Izby , bądź przy jego braku, członek Prezydium wskazany uchwałą Prezydium pełni funkcję pracodawcy w rozumieniu art.3 Kodeksu Pracy przy zatrudnianiu Dyrektora Biura Izby.
- Szczegółowe zasady organizacji i działalności Biura Izby oraz kompetencje Dyrektora Biura Izby określi regulamin uchwalony przez Prezydium Izby, z uwzględnieniem postanowień § 24.
§ 24
1. Do zakresu działania Biura Izby należy, w szczególności :
- przygotowanie projektów uchwał organów Izby,
- realizacja uchwał organów Izby,
- podejmowanie działań w kierunku zapewnienia rozwoju Izby, w szczególności poprzez pozyskiwanie nowych członków, rozwijanie zewnętrznych kontaktów Izby, etc., pod warunkiem, że działania te nie będą naruszać statutów przedsiębiorstw,
- organizacja szkoleń, forów, seminariów i konferencji, w szczególności dla członków Izby w celu ustawicznego podnoszenia wiedzy fachowej wśród członków Izby,
- nadzór nad terminowym regulowaniem należnych Izbie płatności,
- przygotowywanie projektu budżetu rocznego, projektów zmian w budżecie w trakcie roku kalendarzowego,
- przedkładanie Prezydium Izby rocznych sprawozdań, w tym finansowych, z działalności Izby i Biura Izby,
- opracowywanie i prowadzenie korespondencji w imieniu członków Izby z organami administracji państwowej i samorządowej.
2. Dyrektor Biura Izby z urzędu bierze udział w posiedzeniach Prezydium Izby z głosem doradczym a do zakresu jego czynności należy, w szczególności:
- występowanie w imieniu Izby przed organami państwowymi oraz samorządowymi,
- reprezentowanie Izby zgodnie z otrzymanym pełnomocnictwem,
- komunikowanie się z mediami jako rzecznik prasowy Izby,
- organizacja pracy Biura Izby.
ROZDZIAŁ XI Majątek Izby
§ 25
- Majątek Izby stanowią ruchomości, nieruchomości, fundusze, prawa majątkowe i dochody.
- Dochodami są:
- wpisowe,
- wpływy ze składek członkowskich
- wpływy z własnej działalności oraz dochody z majątku Izby,
- subwencje, spadki, darowizny i zapisy od innych osób lub instytucji,
- dotacje celowe z budżetu Państwa lub innych źródeł,
- Izba może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach ogólnych. Dochód z działalności gospodarczej Izby służy realizacji celów statutowych i nie może zostać przeznaczony do podziału między jej członków.
- Zakres działalności gospodarczej prowadzonej przez Izbę obejmuje:
a) | 58. | Działalność wydawnicza |
b) | 63.12. | Działalność portali internetowych, |
c) | 72.19.Z | Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych |
d) | 74.30.Z. | Działalność związana z tłumaczeniami |
e) | 82.30.Z | Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów |
f) | 85.59.B | Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane |
g) | 94.11.Z | Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców |
h) | 94.12.Z | Działalność organizacji profesjonalnych |
- Izba uprawniona jest do pozyskiwania innych – dopuszczalnych prawem – środków finansowych na potrzeby kosztów utrzymania i realizowania działalności statutowej
- Izba może tworzyć fundusze:
- fundusz statutowy,
- inne fundusze celowe tworzone w oparciu o uchwały Prezydium Izby.
§ 26
W sytuacji, gdy środki finansowe Izby okażą się niewystarczające, Prezydium Izby może ograniczyć wykonywanie zadań statutowych do najpilniejszych i najbardziej istotnych dla Izby oraz jej członków.
§ 27
- Składki członkowskie są płatne przez członków zwyczajnych Izby z góry za okres jednego kwartału w następujących w terminach:
- do 31 stycznia za I kwartał
- do 30 kwietnia za II kwartał
- do 31 lipca za III kwartał
- do 31 października za IV kwartał
na podstawie otrzymanej noty obciążeniowej.
- Składki członkowskie są niepodzielne.
- Prezydium Izby może podjąć uchwałę w przedmiocie zwolnienia niektórych członków Izby z obowiązku uiszczania wpisowego i /lub składek członkowskich.
Rozdział XII Sekcje fachowe i Komisja Kwalifikacyjna
§ 28
- Izba może powołać 4 sekcje fachowe:
- Prepressu dla fleksografii,
- Opakowań giętkich,
- Etykiet,
- Opakowań z tektury falistej.
- Sekcje fachowe tworzy i likwiduje Prezydium Izby w formie uchwały.
- Sekcja fachowa zorganizowana jest jako grupa przedstawicieli członków Izby zainteresowanych skoncentrowaniem się na działaniach technologicznych, produkcyjnych, organizacyjnych czy też handlowych w ramach jednej z 4 sekcji wymienionych w ust.1 powyżej.
- Reprezentantem każdej sekcji fachowej jest Szef Sekcji wybrany spośród członków Polskiej Izby Fleksografów z preferencją, aby był też członkiem Prezydium Izby tak, aby mógł reprezentować sekcję na posiedzeniach Prezydium Izby.
- Reprezentanci sekcji fachowych powoływani są i odwoływani przez Prezydium uchwałą podjętą zwykłą większością głosów.
- Sekcje fachowe działają na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie ze swoimi regulaminami zatwierdzanymi przez Prezydium Izby.
§ 29
- Komisja Kwalifikacyjna jest organem opiniodawczym i pomocniczym dla Prezydium Izby.
- Do obowiązków Komisji Kwalifikacyjnej należy opiniowanie i formalne załatwianie wniosków dotyczących:
- przyznania licencji rzeczoznawcy, wykładowcy lub trenera Izby,
- zmiany zakresu licencji,
- skreślenia z listy rzeczoznawców, wykładowców lub trenerów Izby.
- Komisja Kwalifikacyjna powoływana jest na okres kadencji właściwego Prezydium Izby.
- Członkowie Komisji Kwalifikacyjnej powoływani są i odwoływani przez Prezydium Izby spośród osób wskazanych przez Dyrektora Biura Izby, ale jednocześnie nie pełniących funkcji w Prezydium Izby i Komisji Rewizyjnej, uchwałą podjętą zwykłą większością głosów.
- Komisja Kwalifikacyjna może kontynuować działalność podczas kadencji kolejnego Prezydium Izby w przypadku, jeżeli nowowybrane Prezydium nie podejmie uchwały o zmianie składu Komisji Kwalifikacyjnej.
- Komisja Kwalifikacyjna działa zgodnie ze swoim regulaminem zatwierdzonym przez Prezydium Izby.
Rozdział XIII Postanowienia końcowe
§ 30
- Uchwałę w sprawie zmian statutu Izby lub rozwiązania Izby podejmuje Walne Zgromadzenie większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy członków Izby w pierwszym terminie, zaś w drugim terminie większością 2/3 głosów bez względu na liczbę obecnych.
- W przypadku zmiany podstawy prawnej funkcjonowania Izby może się ona przekształcić organizacyjnie bez konieczności wszczynania procesu likwidacyjnego.
§ 31
W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Izby Walne Zgromadzenie ustala na jakie cele powinien być przeznaczony majątek Izby oraz powołuje likwidatora, który przeprowadza likwidację Izby. Uchwała taka podlega zgłoszeniu sądowi rejestrowemu.
§ 32
Niniejszy statut został przyjęty na założycielskim Walnym Zgromadzeniu członków Izby w dniu 19 września 2012 r., co uczestniczący w Walnym Zgromadzeniu potwierdzają własnoręcznymi podpisami: